EKSA.aviation | |||
|
تاریخ شرکت بوئینگ را میتوان به چند برهه تقسیم کرده و بررسی کرد.
پیش از دهه ۱۹۵۰ [ویرایش]این شرکت در سیاتل، در ایالت واشنگتن توسط ویلیام .ای بوئینگ در ۱۵ ماه ژوئیه سال ۱۹۱۶، تحت عنوان «شرکت محصولات و تولیدات هوایی اقیانوس آرام» طبق برنامه قبلی ۱۵ ژوئن سال ۱۹۱۶ با اولین پرواز یکی از دو B&W هواپیمای دریایی ساخته شده با کمک جرج کونراد وسترولتس مهندس ملوان ایالات متحده آمریکا تشکیل شد. در ۹ ماه مه سال ۱۹۱۷ این شرکت به عنوان «شرکت هواپیمایی بوئینگ» ثبت شد. ویلیام . ای. بوئینگ، تحصیلات خود را در دانشگاه یله تمام کرده بود و در اول در صنعت چوب بری کار میکرد که در آن کار ثروتمند شد و اطلاعاتی درباره چوب و ساختار آن کسب کرد.این اطلاعات و معلومات ارزش خود را در طراحیهای و سرهم بندی هواپیماها ثابت کرد و نشان داد. در سال ۱۹۲۷، بوئینگ خط هوایی دایر کرد که به اسم حمل و نقل هوایی بوئینگ (BAT) نامیده میشد.یک سال بعد BAT به عنوان]] حمل و نقل هوایی اقیانوس آرام [[معروف شد و با شرکت هواپیمایی بوئینگ به صورت یک کمپانی ادغام شدند. این شرکت در سال ۱۹۲۹ اسم خود را به هواپیماسازی ایالات و اتحادیه حمل و نقل عوض کرد و رعایت اصول]] پرات & وایتنی،استانداردهای هامیلتون| استانداردهای صحیح شرکت هامیلتونو چانس ووگت را لازم دانست. سپس هواپیمایی ایالات شرکت حمل و نقل هوایی ملیرا در سال ۱۹۳۰ خریداری کرد..قانون پست هوایی [[مصوب ۱۹۳۴ که بودن خطوط هوایی و سازندگان و تولید کنندگان را تحت چتر یک اتحادیه قدغن میکرد، باعث شد که این شرکت به سه شرکت کوچکتر تقسیم شود- شرکت هواپیمایی بوئینگ،]]خطوط هوایی ایالاتواتحادیه هواپیمایی ایالات و تکنولوژیهای ایالات[[. در نتیجه ویلیام بوئینگ سهام خود را فروخت. بعد از مدت کوتاهی، یک قرارداد با شرکت]]خطوط هوایی جهانی پان امریکن[[، (Pan Am) به انجام رسید و تولید و ساخت شناورهای هوایی را آغاز و توسعه داد که برای حمل مسافر از راههاو فضاهای بالای اقیانوسها و قارهها استفاده شود. اولین پرواز]] بوئینگ ۳۱۴| بوئینگ ۳۱۴ ملخ دار [[در ماه ژوئن سال ۱۹۳۸ بود . آن بزرگترین هواپیمای غیر نظامی در زمان خود بود که ظرفیت ۹۰ مسافر را در پرواز روزانه و ۴۰ مسافررا در پرواز شبانه داشت. یک سال بعد، اولین پرواز مسافری منظم از ایالات متحده آمریکا به]] بریتانیای کبیر| انگلستان [[بکار افتاد. در نتیجه بتدریج راههای هوایی دیگری باز شدند که بزودی شرکت پان امریکن توانست با بوئینگ ۳۱۴ به فواصل و مسافتهایی در سراسر جهان پرواز کند. در سال ۱۹۳۸ شرکت بوئینگ کار برروی هواپیمای]] بوئینگ ۳۰۷| مدل ۳۰۷" استرالاینر[[.را تکمیل کرد. این اولین هواپیمای حمل و نقل با کابین دارای فشار بود و این هواپیما قابلیت پرواز درارتفاع جغرافیایی ۲۰۰۰۰ فیت &mdashکه بالاتر از محل بیشتر آشفتگیها وتغییرات و تحولات جوی میباشد، داشت در طی]] جنگک جهانی دوم بوئینگ تعداد بیشمار و بسیار زیادی ازبمب افکنها [[را تولید کرد. بسیاری از کارگران آن زنان بودند که شوهران آنها به جنگ رفته بودند. در اول ماه مارس سال ۱۹۹۴تولید در همان مقیاس باقی ماند و بنابر همین منوال بیش از ۳۵۰ هواپیما در هر ماه ساخته شد. برای پیشگیری از حمله از طریق هوا، محوطه تولید با وسایل و مواد سبز رنگ و به رنگ مزرعه پوشانده شد. در طی این سالهای جنگ شرکتهای هواپیمایی پیشقدم ایالات متحده آمریکا با همدیگر به تشریک مساعی پرداختند. هواپیمای بمب افکن طراحی شده توسط بوئینگ]] فورترس پروازکننده B-۱۷|B-۱۷ توسط شرکت لاکهید|شرکت هواپیماسازی لاکهید وشرکت هواپیماسازی داگلاس|شرکت هواپیمایی داگلاستکمیل و سوار شدند و همزمان سوپرفورترسB-۲۹|B-۲۹ همچنین توسط شرکت هواپیماسازی بل| هواپیمایی بل وشرکت گلن. ال. مارتین[[ تکمیل و سوار شدند. بعد از جنگ، بیشتر سفارشها برای بمب افکنها انصراف داده شدند و ۷۰۰۰۰ نفر که در شرکتهای هواپیمایی کار میکردند، کار خود را از دست دادند.شرکت سعی کرد که این ضررو نقصان را سریعا با فروش ]]استراتوکرویزرخود، یک هواپیمای لوکس چهار موتوره تجارتی ایرلاینر[[که از هواپیماهای B-۲۹ توسعه و تکمیل کرده بودند، جبران کند. اما با وجود این فروش این مدل مطابق آنکه انتظار میرفت، نبود و شرکت بوئینگ شروع به جستجوی فرصتهای دیگری برای غلبه براین وضعیت شد. این شرکت توانست هواپیماهای نظامی را برای حمل و نقل سربازان و]]سوخت گیری هوایی [[استفاده کند. دهه ۱۹۵۰ [ویرایش]در اواسط دهه ۱۹۵۰ تکنولوژی بطور مناسبی توسعه پیدا کرد که به شرکت بوئینگ امکان توسعه وتولید محصولات جدید را فراهم کرد. یکی از اولین آنها]] راکت کوتاه برد کنترل شونده بود که میتوانست هواپیماهای دشمن را شناسایی و هدف قرار دهد. درآن موقع در زمان جنگ سرد[[یک حقیقت جدی برای زندگی شد و شرکت بوئینگ از تکنولوژی راکت کوتاه برد برای توسعه و تولید راکتها و موشکهای قاره پیما استفاده کرد. در سال ۱۹۸۵، شرکت بوئینگ شروع به ارائه هواپیمای]] بوئینگ ۷۰۷|۷۰۷ اولین جت ایرلاینر تجارتی ایالات متحده آمریکا، در پاسخ به، د . هاویلند کامت[[ ]]بریتانیای کبیر| انگلیسی، سود اویشن کاراوله، فرانسه| فرانسوی و توپولف ،اتحاد جماهیر شوروی،توپولف تی یو-۱۰۴| تی یو-۱۰۴ مدل «کامل»[[که از جمله اولین نسل هواپیماهای تجارتی جهان بودند، کرد،. با ۷۰۷، یک هواپیمای چهار موتوره، هواپیمای ۱۵۶ مسافری، ایالات متحده آمریکا در صدر کشورهای تولید کننده هواپیماهای تجاری قرار گرفت. چند سال بعد، بوئینگ دومین نوع این هواپیما، بوئینگ ۷۲۰ را به تولیدان خود اضافه کرد که کمی سریعتر بود و برای فواصل کوتاهتری بود.. چندین سال بعد]] بوئینگ ۷۲۷|۷۲۷ [[هواپیمای تجاری دیگر که مشابه اندازه نوع قبلی بود ولی سه موتور داشت و برای راههای با حوزه متوسط طراحی شده بود را معرفی کرد. بوئینگ ۷۲۷ فورا به عنوان هواپیمای راحت ومناسب برای مسافر، خدمه و خطوط هوایی قبول شد. اگرچه تولید آن تا سال ۱۹۸۴ ادامه نیافت، در آغاز قرن بیست و یکم نزدیک به ۱۳۰۰ فروند بوئینگ ۷۲۷ در خطوط هوایی جهان در سرویس و مشغول کار بودند. دهه ۱۹۶۰ [ویرایش]هلیکوپتر پیاسکی در سال ۱۹۶۰ به بوئینگ سفارش داده شد و توسط بخش ورتول برای ساخت آن اقدامات لازم به عمل آمد. روتور دوقلو شینوک CH-۴۷ که توسط ورتول تولید شد، اولین پرواز خود را در سال ۱۹۶۱ انجام داد.این هلیکوپتر با نیروی بالابرنده قوی تا به امروز وسیله کاری و مناسب باقی ماندهاست. در سال ۱۹۶۴ ورتول همچنین شروع به تولید]] اسب دریایی CH-۴۶کرد . در سال ۱۹۶۷، شرکت بوئینگ هواپیمای دیگری با حوزه پرواز متوسط و کوتاه، با دو موتور ]]بوئینگ ۷۳۷|۷۳۷ [[کرد. آن پرفروشترین هواپیمای جت تجارتی جهان در تاریخ هوانوردی شد. بوئینگ ۷۳۷ هنوز تولید میشود و توسعهها و پیشرفتهای مداومی برروی آن صورت میگیرد. چندین نوع آن اساسا]] ظرفیت صندلی[[ و حوزه پرواز آن توسعه و تکمیل شدهاند جشنهای انجام شده برای اولین ]]بوئینگ ۷۴۷|۷۴۷-۱۰۰ در سال ۱۹۶۸ در کارخانه بزرگ و عظیم آن در اورت، واشنگتن| اورت[[انجام گرفت که برای مدت یک ساعت از خانه بوئینگ در سئاتل هدایت شد. هواپیما اولین پرواز خود رایک سال بعد انجام داد . اولین پرواز تجاری آن در سال ۱۹۷۰ انجام شد. بوئینگ ۷۴۷ حوزه پرواز قاره پیما و ظرفیت صندلیهای بیشتری از هواپیمای بوئینگ قبلی داشت. شرکت بوئینگ همچنین ضد زیردریایها را تولید و توسعه داد. خدمه پروازUSS High Point (PCH-۱)یک ضد زیردریایی تجربی بود. ضد زیردریاییهاUSS Tucumcari (PGH-۲)بیشتر موفق بود. فقط یکی از آنها ساخته شد اما آن در ویتنام و اروپا قبل از استفاده در سال ۱۹۷۲ سرویس دید.نوآوریهای جت آبی و کاملاً غوطه ور شونده مدلی برای ضد زیردریاییهای پگاسوس و جتهای آبی در سال ۱۹۸۰ بود.توکومکاری و قایقهای بعدی در رنتون تولید شدند. هنگامی که ملوانان ضد زیردریاییها از کار برکنار میشدند، سویفتهای شیرجه رو شکارچی و جتهای آبی هنوز در آسیا در خدمت بودند. دهه ۱۹۷۰ [ویرایش]در اوایل دهه ]]۱۹۷۰بوئینگ با بحران جدیدی روبرو شد. پروژه آپولو| برنامه آپولو [[که بوئینگ در آن بطور گستردهای در دهه قبلی شرکت داشت، تقریباً بطور کامل انصراف داده شد. یکبار دیگر بوئینگ امیدوار بود که این خسارت را با فروش هواپیماهای تجاری خود جبران کند. اما با وجود این، در آن موقع رقابت شدیدی در صنعت خطوط هوایی در جریان بود بطوریکه بوئینگ نتوانست حتی یک سفارش در مدت یک سال بدست آورد.ریسک بوئینگ برای آینده، تولید هواپیمای ۷۴۷ جدید تاخیر پیدا کرد و مواجه با هزینههای بالاتری از هزینههای پیش بینی شده گردید. مشکل دیگر در سال ۱۹۷۱]] کنگره ایالات متحده آمریکا| کنگره ایالات متحده آمریکا بود که تصمیم گرفت که حمایت مالی برای توسعه هواپیمای مافوق صوت،بوئینگ ۲۷۰|۲۷۰ را در پاسخ به کنکورد [[انگلیسی – فرنسوی که مواجه با توقف پروژه بودند، متوقف کند شرکت مجبور بود که تعداد کارکنان خود را فقط در منطقه سئاتل به نیمی از آنها یعنی ۸۰۰۰۰ نفر کاهش دهد. در ژانویه سال ۱۹۷۰ اولین هواپیمای بوئینگ ۷۴۷، چهار موتوره با حوزه پرواز طولانی تر، اولین پرواز تجاری خود را انجام دهد. این هواپیمای معروف کاملاً شیوه پرواز را با ۴۵۰ مسافر]]ظرفیت صندلی و نشستن بیشتر [[و دکل بالایی آن عوض کرد. تا سال ۲۰۰۱ بوئینگ تنها شرکت سازنده هواپیما بود که چنین هواپیمایی تولید میکرد و نزدیک به ۱۴۰۰ واحد از آنها را تولید کرده بود.( حالا ایرباس]]ایرباس A۳۸۰ را که هنگام تولید بزرگترین هواپیمای عملیاتی و مورد استفاده بود، تولید میکند. هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ تحت کارهای توسعه و پیشرفتی رفتهاست که آن را از نظر تکنولوژیکی مطابق روز نگهدارد. در طی دهه ۱۹۷۰، بوئینگ همچنین وسایل نقلیه با ریلهای کوچک را توسعه داد که در سان فرانسیسکو و بستن از آنها استفاده میشد. آنها موفقیت کمتری داشتند چونکه مدلهای مختلفی برای جایگزینی با آنها تا دهه ۲۰۰۰ انتخاب شدند. دهه ۱۹۸۰ [ویرایش]در سال ۱۹۸۳، وضعیت اقتصادی شروع به بهبود کرد. شرکت بوئینگ یک هزارمین هواپیمای مسافری ۷۳۷ را تولید کرد.در طی سالهای فوق، هواپیماهای تجاری و انواع نظامی وسایل اصلی خطوط هوایی و نیروهای نظامی شدند. همگام با افزایش مسافران ترافیک خطوط هوایی افزوده شد، رقابت اساسا از طرف ]]اروپا به عنوان شرکتهای جدید در تولید هواپیماهای تجاری ایرباس سخت تر و بیشتر شد بوئینگ مجبور بود که هواپیمای جدیدی ارائه کند و انواع یک سکانه بوئینگ ۷۵۷|۷۵۷توسعه یافت و بزرگتر شد و به نوع دوسکانه بوئینگ ۷۶۷|۷۶۷ عوض شدند و انواع ارتقا داده شده ۷۳۷ بودند. یک پروژه مهم دراین دو سالبرنامه شاتل فضایی|شاتل فضایی [[بود که شرکت بوئینگ با تجربیاتی در مورد راکتهای فضایی در طی برنامه آپولو بدست آورده بود، درآن شرکت کرد.شرکت بوئینگ همچنین در مورد محصولات دیگری در زمینه برنامههای فضایی شرکت کرد و اولین مقاطعه کار برای]] ایستگاه فضایی بینالمللی [[بود. درهمان زمان چندین پروژه نظامی به زیر تولید رفت، هلیکوپت کومانچی، (هلیکوپتر دارای ایراد که در دهه بیست و یکم هرگز به خط تولید نرفت) سیستم دفاع فضایی آونجر و نسل جدیدی از راکتها با برد کوتاه نیز تولید شدند. شرکت بوئینگ در ارتقا و توسعه تجهیزات نظامی موجود و توسعه انواع جدید خیلی فعال و کوشا بود.
دهه ۱۹۹۰ [ویرایش]![]()
Air France ۷۷۷-۳۰۰ER
در ماه آوریل ۱۹۹۴، شرکت بوئینگ هواپیمای جت تجاری بسیار مدرن دوموتوره ]]بوئینگ ۷۷۷|۷۷۷ با ظرفیت صندلی بیشتر [[بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ مسافر را در شکل سه کلاس استاندارد، در بین ۷۶۷ و ۷۴۷ معرفی کرد. این هواپیمای دوموتوره با طولانیترین مسافت پروازدر جهان، بوئینگ ۷۷۷ که اولین هواپیمای بوئینگ با مشخصات]] سیستم کنترل پرواز هواپیما| پرواز با کابل [[بود و در پاسخ به ایرباس اروپایی بود که بداخل بازار سنتی بوئینگ داخل شده بود. این هواپیما عموماً به نام سه پایه هفتم نامیده میشود که نقطه عطفی به عنوان اولین هواپیمای کاملاً طراحی شده با استفاده از تکنیکهای]] طراحی کامپیوتری|[[CADبود. همچنین در اواسط دهه ۱۹۹۰ شرکت نوع تجدید شده ۷۳۷ بود که بنام نسل بعدی ۷۳۷ یا ۷۳۷/NG شناخته شدهاست. آن به عنوان هواپیمای با فروش فوق العاده و سریع در تاریخ هواپیمای بوئینگ معروف شد ودر]] ۲۰ ماه آوریلسال۲۰۰۶ از فروش نوع «کلاسیک ۷۳۷» مطابق سفارش ۷۹ هواپیما از خطوط هوایی جنوب غربی [[گذشت.خطهای « نسل بعدی ۷۳۷» که شامل ۷۳۷-۶۰۰، ۷۳۷-۷۰۰، ۷۳۷-۸۰۰ و۷۳۷-۹۰۰میشود. در سال ۱۹۹۶ شرکت بوئینگ از شرکت هوا وفضای]] راک ول بینالمللی| راک ول [[و واحدهای دفاعیی سفارشهایی دریافت کرد. محصولات راک ول به عنوان وسایل فرعی بوئینگ شدند که به اسم کمپانی بوئینگ آمریکای شمالی معروف شدند. یک سال بعد، بوئینگ با شرکت]] مک دانل داگلاس ادغام شد. مطابق ادغام بین بوئینگ و مک دانل داگلاس، شرکت مک دانل داگلاس MD-۹۵ به بوئینگ ۷۱۷|۷۱۷-۲۰۰[[تغییر نام پیدا کرد و تولید MD-۱۱ بعداً متوقف شد. شرکت بوئینگ هویت اتحادیه جدیدی با تکمیل این ادغام، و با تهیه لوگو وآرم بوئینگ و نوع سبک سمبل مک دانل داگلاس رابرگزید که از لوگوی هواپیمای داگلاس در دهه ۱۹۵۰ مشتق میشد، بخود گرفت. دهه ۲۰۰۰ [ویرایش]نوشتار اصلی: تاریخ نوین شرکت بوئینگ
در سالهای اخیر بوئینگ با رقابت فزایندهای از طرف ایرباس مواجه شده و مدلهای متوسط عمومی ( با کاهش هزینههای نگهداری و آموزش) ارائه کرده و آخرین تکنولوژی سیستم کنترل پرواز با کابل بکار گرفته شدهاست.از دهه ۱۹۷۰ ایرباس خانواده هواپیماهای خود را افزایش و گسترش داده تا جایی که آنها توانستهاند تقریباً همه هواچیماهایی در هر کلاس را ارائه کنند که بوئینگ تولید میکند. در حقیقت حالا ایرباس در بازارهای رقابت میکند که زمانی بوئینگ آنهارا در اختیار کامل خود داشت، برای مثال]] ایرباس [[A۳۲۰|A۳۲۰ به عنوان چند وسیله حمل و نقل| با هزینه اداره و کنترل پایین[[،( هواپیمایی که توسط این خطوط هوایی استفاده میشده بطور سنتی بوئینگ ۷۳۷ بود) وA۳۸۰ بازار خیلی بزرگ هواپیما را بخود اختصاص داده بود هواپیمای ۷۴۷ از رقابت با سذیهای ۷۷۷-۳۰۰ بوئینگ دچار زحمت و مشکل بود. اخیرا شرکت بوئینگ برای معرفی هواپیمای جدیدی طرح ریزی میکند]] بوئینگ ۷۸۷| «هواپیمای رویایی» ۷۸۷]] و چهار هواپیمای مختلف دیگربا حوزه پرواز فوق العاده زیاد که ]]بوئینگ ۷۷۷|۷۷۷-۲۰۰[[DLRو ۷۳۷-۹۰۰ER، ۷۳۷-۷۰۰ER و۷۴۷-۸ هستند.هواپیمای ۷۸۷ در اول توسط طراح ۷E۷ توسعه یافته بود. هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰LR طولانیترین حوزه پرواز هواپیماهای تجاری را داشت و اولین هواپیمایی بود که توانست نصف فضای اطراف کره زمین را در یکبار با محمولهای که هزینه آن پرداخت شده بود، پرواز کرد و رکورد طولانیترین پرواز هواپیماهای تجاری را با طی مسافت ۲۱۶۰۱ کیلومترکسب کرد. هواپیمای ۷۷۷-۲۰۰LR تستهای پرواز را تکمیل کرده و مدارک ومجوزهای لازم را با فروش اولین هواپیمااز این نوع را به]] خطوط هوایی بینالمللی پاکستان[[،(PIA) در سال ۲۰۰۰ اخذ کرد. هواپیمای مدل ۷۳۷-۹۰۰ER بر طبق مدل ۷۳۷-۹۰۰Xکه نوع توسعه یافته ۷۳۷-۹۰۰ بود ساخته شدهاست. مدل اخیر ۷۳۷-۹۰۰ حوزه پرواز محدود تر و ظرفیت محدود تری داشت بطوریکه آن نمیتوانست در وضعیت و شرایط جوی ناگوار ومه پرواز کند و همچنین ویژگی ثابت کلاس درجه دو را داشت. هواپیمای ۷۳۷-۹۰۰ER حوزه پرواز هواپیمای ۷۳۷-۹۰۰ER به حوزه پرواز مشابه ۷۳۷-۸۰۰که قابلیت پرواز با مسافرین بیشتر بعلاوه دو درب خروجی اضطراری اضافی راداشت، ارائه میکرد. در سال ۲۰۰۴، شرکت بوئینگ تولید هواپیمای ۷۵۷ را بعد از تولید وساخت ۱۰۵۵ فروند از آنها لغو کرد، که آخرین هواپیما به خطوط هوایی شانگهای در چین فروخته شد. این هواپیما خیلی پیشرفته، مدل کشیده و بزرگ انواع هواپیماهای ۷۳۷ بودند که در اول با هواپیمای ۷۵۷ رقابت میکردند و هواپیمای جدید]] بوئینگ ۷۸۷|۷۸۷-۳ [[بعضی از بازارهای فوق العاده بوئینگ ۷۵۷ را بدست آورد. شرکت بوئینگ همچنین تولید هواپیمای ۷۱۷ را به جهت فروش کم، لغو کرد و کمی بعد تولید بوئینگ ۷۶۷ هم به دلیل مشابه لغو شد. اما با وجود این، اگر شرکت بوئینگ سعی میکرد که کنترات با تانکرهای جدید USAF رابرنده شود، برنامه هواپیماهای ۷۶۷ ممکن بود ادامه یابد و فروش خوبی داشته باشد. همچنین شرکت بوئینگ در حال ساختن یک هواپیمای بسیار پیشرفته ۷۴۷،]] ۷۴۷-۸
نظرات شما عزیزان:
|
|
|
[ طراحی : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin ] |